
W Egipcie istnieją dwa sposoby zarejestrowania nieruchomości, pierwszy to pełna rejestracja (Green Contract), drugi natomiast to potwierdzenie ważności podpisu na umowie kupna i sprzedaży.
Pełna rejestracja nieruchomości:
- Jeśli klient zdecyduje się skorzystać z pierwszej opcji rejestracji wówczas musi przestrzegać nałożone na niego ograniczenia: cudzoziemiec może zakupić nie więcej niż dwie nieruchomości o łącznej powierzchni użytkowej nie większej od 4.000m2. Jak również, zarejestrowana nieruchomość nie może zostać sprzedana aż do 5 lat po jej zakupie.
- Zakup nieruchomości wymaga zgody Rady Ministrów, która to może zająć około 6-8 tygodni.
- Koszty tego procesu to około 3% wartości nieruchomości, niedawno zostały one ograniczone do łącznej sumy LE 2.000 czyli około 200 GBP. Przed zakupem nieruchomości należy upewnić się czy zaszło do jakichkolwiek zmian w stosunku do opłat.
- Klient decydujący się na taki rodzaj rejestracji otrzyma potwierdzenie pełnej własności nieruchomości przez sad oraz będzie miał pewność że na ziemi i nieruchomości nie ma żadnych zalegających, obciążających ja opłat.
- Proces nadania aktu własności może zając aż do 6 miesięcy.
Rejestracja poprzez potwierdzenie umowy kupna i sprzedaży:
- W przypadku gdy klient zdecyduje się skorzystać z drugiej opcji, wówczas nie będzie on miał żadnych ograniczeń co do ilości nieruchomości które posiada oraz będzie miał możliwość odsprzedania ich po dowolnym upływie czasu.
- Ta metoda jest częściej wybierana przez klientów którzy kupują mieszkanie w kompleksie jeszcze nie wybudowanym, gdzie deweloper sprawdza i upewnia się że ziemia na której buduje nie jest niczym obciążona.
Krok po kroku proces zakupu nieruchomości w Egipcie:
1. Podpisanie umowy rezerwacyjnej i przesłanie kopi paszportu
2. Uiszczenie opłaty rezerwacyjnej wraz z przesłaniem zeskanowanego potwierdzenia wpłaty. Oplata rezerwacyjna jest ważna przez 28 dni w ciągu których jest przygotowywana umowa.
3. Deweloper prześle klientowi umowę do podpisania. Jeśli klient nie decyduje się pojechać na miejsce przez podpisaniem umowy, wówczas podpisaną umowę należy odesłać do dewelopera w dwóch kopiach.
4. Po wpłacie rezerwacyjnej klient może pojechać i zobaczyć nieruchomość. Umowa zakupu może być podpisana na miejscu lub po powrocie do swojego kraju.
5. Po podpisaniu umowy należy przelać depozyt za nieruchomość i wpłacać raty aż do zakończenia budowy obiektu.
6. Ostatnią ratę należy wpłacić tuż przed odbiorem kluczy.
Opłaty:
- Właściciele mieszkań w kompleksach z udogodnieniami takimi jak basen, recepcja, ogrodnik itp.,muszą przygotować się na niewielkie opłaty za gospodarowanie tych udogodnień. Opłaty takie różnią się od ilości usług zapewnianych na terenie kompleksu. Ceny mieszczą się w granicach od około £250 do £400 rocznie.
- Właściciele pokrywają koszty utrzymania nieruchomości (opłaty za użytkowanie energii elektrycznej i wody. Przy średnim użytkowaniu takie opłaty oscylują wokół £25 miesięcznie.
- Opłaty notarialne mogą wynosić około £650
- Dodatkowe opłaty mogą obejmować: inne opłaty administracyjne oraz opłaty geodezyjne, koszta tych opłat należy sprawdzić przed planowanym zakupem.
- Podatek od wynajmu wynosi 20% i jest naliczany od rocznych dochodów z wynajmu nieruchomości. Jeśli roczny dochód z wynajmu wynosi mniej niż 5000LE (około £515) wówczas klienci nie płacą podatku, jeżeli jednak kwota ta przekracza 5000LE, wtedy podatek naliczany jest od pozostałej kwoty powyżej 5000LE.
- Za nieruchomości tańsze niż £45,000 nie płaci się podatku od zakupu nieruchomości, jednakże od nieruchomości kosztujących więcej niż wyżej wymieniona kwota płaci się podatek o wysokości ok.1% wartości nieruchomości.